PORCULAN U EUROPI


PORCULAN U EUROPI

Zaprepaštenje I divljenje spram kineske porculanske robe zavladalo je Europom 16.stoljeća. Počinje utrka europskih lončara u otkrivanju formule tog jedinstvenog, polutransparentnog, čarobno bijelog materijala koji pod laganim udarcem odzvanja. Rezultati tih istraživanja uzrokovali su I mnoga druga tehnološki vrlo vrijedna otkrića.
Naziv porculan, franc. “porcelaine”, toj je kineskoj robi nadjenuo Marco Polo. On je bio prvi Europlljanin koji ga je upoznao zahvaljujući svojim prekomorskim plovidbama. Značenje tog naziva odgovaralo bi nazivu za formu školjke.
Kineski se porculan sastojao od bijele kineske gline ( kaolin) I taljivog kineskog kamena ( feldšpat) koji bi se na temperaturi od 1300-1450 *C rastalio I stopio s fino raspršenim česticama kineske gline. Glazuru je također sačinjavao feldšpat s dodatkom topivog posrednika npr. potaše, te vapna ili krede koji su joj pojačavali taljivost.

Neprozirna staklena vaza bojena kositrenim oksidom, pokušaj imitiranja porculana, 1760.g., Engleska

Pod pokroviteljstvom obitelji Medici u Italiji je oko 1580.g. proizveden tvz. MEKI PORCULAN. On je umjesto feldšpata uglavnom sadržavao neke vrste stakla I palio se na nešto nižoj temperaturi ( 1200*C). Glazura je za takav porculan također bila staklene prirode. Vrlo su rijetki primjerci tog Medici porculana, a najčešće su obojani u plavo-bijeloj bliskoistočnoj I kineskoj maniri.
Obzirom da je sastav glazura ikod mekog I kod tvrdog porculana bio sličan sastavu samog tijela porculana . on se sjedinjavao s podlogom za razliku od lončarskih olovnih I kositrenih glazura koje su na biskvitu činile posve odjeljen sloj.

MEISSEN

Prvi pravi “ tvrdi “ porculan proizveden je u Europi1709.g.u Meissenskoj tvornici ( Njemačka) . Otkrio ga je mladi alkemičar JOHN FRIEDRICH BO:TTGER. Bijela boja tog prvog porculana doimala se pomalo zadimljeno I tijelo nije bilo providno kao kod originala. Tek je 1725.g. proizveden briljantno bijeli porculan. Tajnu njegove proizvodnje tvornica u Meissenu uspijeva zadržati do 1750.g.

Figurice Scaramouchea I Ragonda iz tvornice Doccia, 1760.g. Italija

Meissenski je orculan bio idealan za fino nadglazurno oslikavanje, repertoar slikanih uzoraka se proširio na prikaze kompletnih svetovnih scena, ali ipak su najzačajniji njihov proizvod bile figurice baroknog izražaja uglavnom inspirirane talijanskom operom  “ Commedia dell’ Arte” koje je izrađivao J.J.Ka:ndler. Pod njegovim su se utjecajem kasnije izrađivale slične grupe figurica u ROCCOCCO stilu u Engleskoj ( Derby I Bow), Francuskoj ( Se,vres) I Italiji.

Zdjela za juhu, dio čuvenog Swan servisa koji je sadržavao više od 2000 komada. Kreatori Ka:ndler I Eberlein Meissen, 1738.g., barok

Neoklasicistički osmerokutni tanjur, 1784.g., Francuska

SE,VRES

Vaza iz Se,vresa prikazuje prenošenje umjetnina iz Italije u Louvre 1796.g., Francuska

Druga najsjajnija tvornica porculana postojala je u Se,vresu, Francuska od 1756.g. Obzirom da je proizvodnja porculana bila izuzetno skupa obično je imala pokrovitelja, u ovom slučaju je to bio francuski dvor za koji su proizvedena veličanstvena djela u neoklasicističkoj maniri. Neoklasicistički je porculan svoje ideje temeljio na klasičnom nasljeđu Rima čije su vrednote ponovno izašle u prvi plan otkrićem Pompeja 1750.g. Na temeljima neoklasicizma u Francuskoj se uspostavlja tvz. EMPIRE – carski, pompozni stil koji u svojim temama veliča Napoleonovu vladavinu. Usporedo s njim u Engleskoj najvažniji predstavnik sličnog REGENCY ( vladajućeg ) stila jest Josiah Wedgwood koji nikada nije prihvatio popularnost kineskih, japanskih I bliskoistočnih motiva, već se I u dekoraciji I elementima forme oslanjao na tipične grčke I rimske stilove.Njegov je izum I treća vrsta porculana (tvrdog I mekog )- to je tvz.BONE-CHINA koja osim klasičnih sastojaka sadrži I pepeo od kosti.
Sevreški je porculan znani po paleti podglazurnih boja. Znamenita je “BLEU LAPIS”, tamnoprošarana plava boja oslikanja, “ BLEU CELESTE” – nebesko plava I delikatna ružičasta podglazurna boja- “ ROSE POMPADUR”. One su se naročito koristile za dekoriranje tijela forme na kojem se ukrasni motinv nalazio u centralno postavljenim medaljonima. Među umjetnicima koji su se okušali u oslikavanju sevreškog porculana bio je I slavni Francois Boucher.

B:OTTGEROVA KAMENJAČA

Čajnik od kamenine koju je otkrio Bo:ttger tražeći porculan. Crna se glazura mogla oslikavati lakovima, 1715.g.

Prvi keramički proizvod kojeg je otkrio Bo:ttger tražeći formulu porculana bila je kamenjača. Tijelo je variralo od tamno-smeđeg do skoro crnog crijepa ( kasnije nazvanog “željezni” porculan, a dekoriralo se graviranjem, brušenjem I hladnim slikanjem na bazi lakova. Forme su obično oponašale one metalnih radova.
Drugi njegov izum bila je vrlo tvrda, visoko paljena crvena kamenina koja se mogla obrađivati, rezati I olirati na brusnom kolu.